Praktiske råd for å redusere strømforbruket

Kombinasjonen høy strømpris og stort forbruk kan sette mang en lommebok på en hard prøve. For de fleste finnes det flere enkle og raske tiltak som kan bidra til en reduksjon i strømforbruket og lavere strømregning.

Tidenes kaldeste november ligger bak oss. Rekorden fra 1919 for hele landet sett under ett ble tangert, og flere steder har det aldri vært registrert en kaldere novembermåned enn i år. Og strømforbruket, ja det når stadig nye høyder.

I Norge er vi vant til kulde. Men vi er også vant til, og vil gjerne fortsette med å ha det godt og varmt inne. Det finnes imidlertid flere enkle tiltak som kan bidra til at strømregningen blir lavere uten at du behøver å fryse deg gjennom vinteren, ifølge Petter Næss Welhaven som er daglig leder i Ingeniør Tidemand AS i Oslo.

Først og fremst vil jeg anbefale fastmonterte varmeovner under vinduene slik at man unngår kulderas. Fra alle vinduer står det kulde som trekker ned og ut på gulvet. Fryser du på beina så fryser du på hele kroppen. Da er det fort gjort å skru opp termostaten for å heve temperaturen i rommet, og strømforbruket går opp. Har du derimot varmeovner i hele vinduets bredde unngår du kulderas. Dermed kan du senke romtemperatur og fortsatt føle at det er komfortabelt, sier han.

Effektiv termostatstyring

For å få en effektiv utnyttelse av energien er det viktig å ha varmeovner beregnet på nordiske forhold med en termostat av god kvalitet. Disse har ofte systemer for nattsenking som kan programmeres på den enkelte ovn. Noen ovnleverandører tilbyr også trådløse styringssystemer der nattsenking i de enkelte rom kan programmeres sentralt. -Disse er ikke nødvendigvis så kostbare, opplyser Welhaven. -Dessuten behøver man ikke å skifte ut alle ovnene på en gang. Begynn ett sted og ta eventuelt en ovn om gangen. Men det er lurt å tenke langsiktig. Bestem deg tidlig for hva slags system du ønsker, og hver gang du investerer i en ny ovn holder du deg til planen og utvider systemet etter hvert, råder han.

Mange tyr til flyttbare varmeovner i kalde perioder. Disse er mindre effektive enn fastmonterte ovner blant annet fordi de er smalere enn vinduets bredde, og ofte også plasseres andre steder i rommet enn under vinduet og dermed ikke forhindrer kulderas. Og en ovn er ikke nødvendigvis en ovn. Du får hva du betaler for. Kvaliteten på termostaten er viktig, og det er den som koster penger. En god termostat har en forskjell mellom innkoblingstemperatur og utkoblingstemperatur på 0,2 til 0,3 grader, mens en rimelig ovn kan ha en forskjell på 3 grader. Stiller du denne ovnen på 20 grader så skrur den seg kanskje først av når den når 22,5 eller 23 grader. Resultatet er at du i lange perioder har en høyere temperatur i rommet enn du egentlig ønsker, forteller Welhaven.

Varmepumper og kulde

Varmepumpe kan være en god oppvarmingskilde og er generelt også god økonomi med hensyn til energiforbruk. Når det blir skikkelig kaldt avtar imidlertid virkningsgraden, og synker utetemperaturen ned mot -10 til -15 grader har den lav eller ingen effekt. En varmepumpe stopper heller ikke kulderas fra vinduene. Mange varmepumper er produsert for bruk i land hvor det sjelden er kuldegrader og benyttes mest som aircondition. Derfor er det viktig å installere en varmepumpe som er beregnet på nordiske forhold og som tåler lange perioder med kuldegrader. I motsatt fall kan du risikere at hele utedelen fryser ned.

Bytt ut gamle downlights med LED

Vi er inne i en tid hvor mange av døgnets timer er mørke. Mye av energien vi bruker går med til å skape lys, både inne og ute. -Bytt til LED belysning der hvor det er mulig, oppfordrer installatøren. Downlights innfeldt i taket gir godt lys, men mange avgir mye varme i takkonstruksjonen og isolasjonen på loftet. Den energien har du ikke mye glede av. Derfor kan gamle downlights med fordel byttes ut med LED-downlights. Dette reduserer også varmegang og brannfaren betraktelig, legger han til.

Utendørs lyser juletrebelysningen ofte om kapp med annet utelys, og det er hyggelig nå på den mørkeste tiden av året. Men kanskje trenger ikke alle lysene å stå på hele natten igjennom? Mange har fotocellebryter på utebelysningen, men det er fullt mulig å skru av lyset manuelt når du legger deg og skru det på igjen om morgenen. Ellers er LED-pærer energibesparende også ute. Hvis du ikke kan bruke LED-pærer i utebelysningen er det lurt å skifte til utelamper og a